Red Velvet

(Dom som blev helt okej fina fick bara vara med på bild haha)
 
I alla fall, jag tänkte dela med mig ett recept på Red Velvet Cupcakes/cake. Jag har använd det här receptet när jag gjort både Red Velvet tårta och idag var det första gången jag gjorde Red Velvet Cupcakes och jag använde precis samma recept. Sjukt goda blev dom!:) 
 
Ingridienser:
3 ½ dl strösocker
2 ägg
3 ½ dl vetemjöl
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt
1 msk vitvins vinäger
1 dl solrosolja
2 ½ dl filmjölk
Röd karamellfärg (Jag går inte efter mått på karamellfärgen, jag häller lite tills jag får den röda färgen jag vill ha)
 
Ingridienser till frosting:
400 g Philadelphia Ost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
 
Gör såhär smeten: 
Sätt på ugnen på 175°C, gör du en tårta smörj och bröa en form som har löstagbar kant. Gör du Cupcakes lägg ut cupcake formerna.
I en stor skål iska ägg och socker poröst.
I en mindre skål blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker, bikarbonat och salt, vänd sedan blandningen försiktigt ner i ägg vispet. Rör sist i vinäger, solrosölja, filmjölk och karamellfärg. Rör smeten slät.
Gör du tårta häll smeten i formen och ställ den in i ugnen i ca 30-40 minuter, men kolla vid ca 20 minuter för att se. Låt kakan svalna lite i formen efter du tagit ut den innan du tar bort det runt och låter den svalna helt innan du delar den i 2-3 lager (det blir alltid två lager för mig) och bred på frostingen på bottnen, lägg på toppkakan och bred på frostingen.
Gör du muffins: Fyll muffinsformarna nästan helt fulla ca 2/3 väg upp. Jag hade båda stora cupcake former och små muffinsformer, jag hade en stor matsked och i de stora formerna tog jag 4 skedar och i det små formerna 2 ½ . Eftersom det är cupcakes ska man fylla så mycket så att dom ska resa sig över där formen slutar (om du fattar). Ställ in det i ugnen de som hade stora formar lät jag stå inne i 15 minuter men kollade vid 10. Och de som hade små former lät jag stå inne 10 minuter som var perfekt för dom (du kan kolla vid 5 om du vill det men det gjorde inte jag) Låt dom svalna i 5 minuter innan du flyttar över dom till galler och låter dom svalna helt innan du tar på frostingen. Det blev 20 st Cupcakes :)
 
När du ska kolla om den är klar, ta något du kan sticka ner jag brukar använda grillspydspinnar (?) kommer den upp ren är dom klara, följer det med smet upp igen är den inte klar än låt den då stå inne i några minuter till och kolla igen.
 
Gör såhär frosting:
Låt Philadelphia osten stå ute lite så att den mjuknar lite mer. Blanda ihop osten, florsockret och vaniljsockret tills du får en 'fluffig' konsistens. Låt cupcakesen/tårtan svalna helt innan du tar på frostingen annars kommer den bara smälta om tårtan/cupcakesen fortfarande är varm. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0